Visie, uitgangspunt en slogan
De Bonte Vlinder is een school die deel uit maakt van de Haagse Scholen. De missie van de Haagse scholen zijn de uitgangspunten van waaruit de school werkt.
De waarden van De Haagse Scholen
Strategisch beleid
“Wij bereiden onze leerlingen voor op de wereld van morgen”
Pedagogisch-didactische onderwijsvernieuwing
Gezamenlijk werken we aan onderwijsvernieuwing om ons onderwijs eigentijdser en toekomstgerichter te maken. Qua inhoud, organisatie en manier van werken. We willen de leermotivatie vergroten en bij kinderen bredere competenties ontwikkelen om ze beter toe te rusten voor de snel veranderende samenleving. Er zijn geen blauwdrukken; er is maatwerk nodig per leerling en per school. Alleen dan bereiden we ieder kind voor op de wereld van morgen.
Professionaliteit in mensen en cultuur
Onderwijsvernieuwing is alleen mogelijk als de professionaliteit voortdurend wordt gevoed. Daarbij is van en met elkaar leren en samen ontwikkelen essentieel. Professionalisering wordt daarmee onderdeel van onze cultuur: de manier waarop wij de dingen doen.
We verstevigen de profilering van De Haagse Scholen; binnen en buiten de organisatie
We weten wat we in huis hebben en we willen dat dit zichtbaar is; binnen en buiten De Haagse Scholen. Dat vinden we belangrijk om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Ook kunnen we beter samenwerken (ook met externe partners) wanneer we weten waar elkaars expertises liggen (ook in relatie tot passend onderwijs). We willen dat alle leerlingen, medewerkers en ouders het verhaal van de organisatie en school kennen, daar trots op zijn en dit ook uitdragen. Ieder kind is bij ons welkom, ons onderwijs is openbaar. Het is onze kracht en we zijn daar trots op.
De visie, uitgangspunt en slogan van de Bonte Vlinder
Visie: ieder kind groeit samen met anderen tot de beste versie van zichzelf.
Uitgangspunt: ons onderwijs leidt tot ontwikkeling als we rust en uitdaging bieden, betrokken zijn en het goede voorbeeld geven.
Slogan: Samen uniek!
Het creëren van een pedagogisch-psychologisch veilig leerklimaat, een ondersteunende en gestructureerde omgeving waarbinnen onze leerlingen tot leren komen, staat centraal in ons pedagogisch handelen.
We stemmen af op de drie universele basisbehoeften relatie, competentie en autonomie, waardoor onze leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken en zich positief kunnen ontwikkelen (zelfdeterminatietheorie) (Ryan & Deci, 2000).